In Noordelijk Nederland worden plannen gemaakt voor twee nieuwe infrastructuurverbindingen: de Lelylijn en een nieuwe 380 kV-hoogspanningsverbinding. Voor beide infralijnen is een tracé mogelijk langs de bestaande rijksweg A6/A7. We hebben een QuickScan uitgevoerd om na te gaan of een bundeling van de Lelylijn, hoogspanningsverbinding en de rijksweg mogelijk is.
Bundeling van infrastructuren
De Lelylijn zorgt voor een snellere spoorverbinding tussen Noordelijk Nederland en de Randstad. De nieuwe hoogspanningsverbinding is nodig om de energietransitie mogelijk te maken. De projectorganisatie Lelylijn en het Rijk hebben Movares gevraagd een QuickScan uit te voeren waarin een beeld wordt gegeven van de (on)mogelijkheden van bundeling van de infrastructuren, met als streven een zo nauw mogelijke corridor om zo min mogelijk ruimte in te nemen.
Innovatief
De QuickScan geeft een indicatie van de minimale afstanden tussen de verschillende typen infrastructuren. Hierbij hebben we gekeken naar technische aspecten als elektromagnetische compatibiliteit, het treinbeveiligingssysteem en de gezondheidsnormen met betrekking tot het magneetveld van de hoogspanningsverbinding.
Duurzaam
Door de typen infrastructuur nauw te bundelen nemen deze gezamenlijk minder ruimte in beslag. Daarmee wordt er minder beroep gedaan op de beperkte openbare ruimte in Nederland.
Samenwerking
Dit project is uitgevoerd in samenwerking met projectteam Lelylijn, TenneT TSO, ProRail en het Rijk.
Locatie | Utrecht |
---|---|
Periode | 2023 - 2024 |
Klant | Projectteam Lelylijn |