Ons project

Amsterdam Transferpunt Touringcar Rondvaart De Ruijterkade Oost

De Ruijterkade Oost (DRKO) is gelegen op het Oosterdokeiland aan het IJ op zo’n 5 minuten loopafstand van Amsterdam Centraal. Deze locatie is vanaf het voorjaar van 2024, samen met de Zouthaven, dé locatie waar vanuit groepen komend vanaf riviercruiseschepen en touringcars de overstap maken op rondvaartboten.

Nieuwe overstap touringcar op rondvaart

Doordat zware touringcars vanaf 2024 geweerd worden uit het centrum van Amsterdam kan de overstap van touringcar op rondvaartboten niet overal binnen het centrum meer plaatsvinden. Met de realisatie van het transferpunt komt er een alternatief beschikbaar voor deze overstap. Naast de overstap op verschillende modaliteiten dient dit transferpunt ook als vertrek- en aankomstlocatie van touringcars met passagiers die de stad verlaten of bezoeken.

Veilig en comfortabel transferpunt

Het transferpunt moet een veilige, prettige en comfortabele overstap bieden voor reizigers. De gemeente Amsterdam heeft in Movares een partij gevonden die onderzoek kon doen naar de (optimale) capaciteit van de haven, waarin veiligheid voorop staat. Daarnaast was een belangrijk onderdeel van de opdracht het samen met toekomstige gebruikers opstellen van passende maatregelen.

Uitgevoerde werkzaamheden

Wij hebben de eisen en wensen opgehaald bij alle stakeholders. De toekomstige gebruikers zijn onder andere rederijen van rondvaarten, Cruise Port Amsterdam, touroperators en busmaatschappijen. Vervolgens hebben we aan de hand van een simulatiemodel onderzocht wat de capaciteit van de DRKO is en welke maatregelen genomen moeten worden om deze capaciteit optimaal te kunnen benutten tijdens piekdrukte. Door de verschillende gebruikers van het transferpunt (voetgangers, rondvaartboten en bussen) te visualiseren is inzicht verkregen waar de knelpunten zich zullen voortdoen. Met animaties van het nog te realiseren overstappunt zijn alle belanghebbenden meegenomen in het onderzoek en heeft eraan bijgedragen om te komen tot specifieke maatregelen.

Innovatie een van onze pijlers

De situatie op DRKO is feitelijk een mobiliteitsknooppunt, maar dan specifiek gericht op de combinatie water-landgebonden vervoer.
Wat hier uniek is, is dat we de combinatie watergebonden vervoer (riviercruise en rondvaartboot) met bus en directe loopverbindingen met de binnenstad en het treinstation onderzocht hebben.  Om de werking van het knooppunt te optimaliseren is gebruik gemaakt van een verkeerskundig simulatiepakket. Voor dit onderzoek zijn niet alleen verkeersstromen maar ook rondvaartboten (dynamisch) gevisualiseerd . Een dergelijke toepassing van simulatie is op deze manier niet eerder uitgevoerd.

Duurzaamheid hoog in het vaandel

Wij hebben geadviseerd aan de hand van de in aanleg zijnde haven. Er zijn geen, of minimale aanpassingen aan de DRKO nodig voor het laten functioneren van de haven.

X