Spoorbeveiliging is duur en wordt steeds duurder. Door standaard COTS-componenten (‘commercial of the shelf’) en open processen te gebruiken is het mogelijk om lagere lifecyclekosten te realiseren. Movares ontwikkelde met ProRail onder de projectnaam Venti het SIL4-beveiligingssysteem PLC interlocking, inclusief safety case, en voerde een pilot uit in Santpoort Noord. Na een testperiode van een halfjaar is eind 2012 PLC interlocking vrijgegeven voor generiek gebruik op het hoofdrailnet in Nederland.
Vraag van de opdrachtgever
Het projectdoel: ontwerp een nieuw beveiligingssysteem op basis van COTS-componenten met dezelfde functies en veiligheidsniveau als bestaande, vrijgegeven beveiligingssystemen.
Uitgevoerde werkzaamheden
Ontwikkeling van het nieuwe systeem inclusief safety case en uitvoeren van een pilot.
Samenwerking
Het beveiligingssysteem is samen met de opdrachtgever ontwikkeld. ProRail was zeer tevreden over de samenwerking, PLC interlocking is eerder dan gepland vrijgegeven.
Innovatie een van onze pijlers
Nieuwe ontwikkeling op basis van COTS-componenten om de lifecyclekosten te optimaliseren.
Locatie | Santpoort Noord |
---|---|
Periode | 2009 - 2012 |
Klant | ProRail |
Of het nu gaat om de bouw van een nieuwe spoor- tram- of metrobaan, of om het ontwikkelen van een nieuw systeem binnen railinfrastructuur, er is altijd een bewijs van veiligheid (safety case) nodig.
Movares combineert de kennis en ervaring van een grote hoeveelheid RAMS-methoden met inhoudelijke kennis van technische systemen en hun gebruik.